WARANTI

Tiba-tiba aje aku recalled cerita Lecturer aku semalam. Ceritanya lebih kurang begini (im very bad when it comes to retrieving every single word uttered by anybody except my emak&abah's ):

Pada suatu hari yang permai, berlaku satu insiden yang tak pernah langsung ingin kita alami iaitu laptop gagal berfungsi. Punat on ditekan sudah tapi laptop masih jugak tak mau nyala. FYI, laptop itu telah dibeli di negara Jepun and the best part was her laptop is the brand new model during that time (she studied at Japan maa!). So she decided to call service centre yang ada di Malaysia ni dan ceritakan masalah laptop dia. The guy from the SC cakap the laptop adalah the brand new model one. So mereka tak de spare parts. Then dia suruh Lect tu hantar laptop ke centre, diorang inspect apa yang patut. Kalau tak boleh jugak, laptop itu akan dihantar ke Jepun dan dibaiki di sana, sudeh.


Lect tu pun tanya, shipping cost camne? Pastu that guy kata about RM800 TAK termasuk repair cost lagi.

Oh no...lect tu pun kata "Ok, tq!"

Kebetulan ada la kenalan that Lect bakal berangkat ke Jepun, so apalagi...kirim jangan tak kirim!.
Dan at this point i thought that she had made the wise decision and yes it was! Kos baiki laptop cuma berapa hinggit ajo kalau nak dibandingkan dengan merely shipping cost! Yang rosak cuma a very small component yang dah terbakar. Itu saja.

(Kalau aku, confirm aku dah serah terus kat centre dan RM800 tu terbang macam tu aje! Padahal kalau dengan amaun sebanyak tu, mesti Air Asia akan mewelcome aku dengan senyuman sampai ke side burn!)

So kesimpulannya, Lect tu kata:
Kalau nak beli barang especially yang quite pricey, make sure it has International Warranty. Ok cik jah, ada fahemmm?
(p/s: Belilah barangan buatan Malaysia! Well, im not 100% agree :P)