DEMOK

Demok adalah kucing belakang rumah aku
Yang selalu panjat pintu mintak makanan

Aku panggil Demok sebab kucing tu kecik lagi
Pendek
Tapi badannya semangat, macam aku

Hahahaha!

Aku tak perasan bila Demok tak ada
Cuma petang tadi balik kerja
Tiba-tiba tergerak hati nak panggil Demok

Demok..oh..Demok...Demok..

Tapi tak ada respon
Selalunya kuat dah mengiau sambil panjat grill pintu belakang

Abah kata dah dua tiga hari Demok tak ada
Tiba-tiba aku cuak

Tak ada?
Maksud?

Aku terus jengah tingkap
Panggil lagi

Memang tak ada
Hadoi

Manalah si Demok ni pergi?

Aku tak kisah kalau ada orang ambil dan bela Demok
Sebab Demok bukan hak aku

Yang aku kisah kalau ada orang tuuut
Ambil Demok, bunuh dan makan Demok
Kan memang ada aje spesis orang makan kucing

Ah, aku tak nak fikir yang buruk-buruk
Aku harap Demok dibela
Demok dapat tuan baru
Yang lebih sayang Demok
Yang boleh bagi Demok makan lagi sedap
Yang boleh jaga Demok baik-baik
Sampai besar

Tapi
Walau macam mana pun
Aku tetap rindu Demok

Demok, baliklah ye kalau Demok ingat kat kita ni

#Nampaknya 'jodoh' aku dengan Demok tak panjang.

##Kepada pemilik Demok dan pemilik kawasan itu, tolonglah jaga sesuatu yang pernah aku ada dengan baik ye. Kalau tak nak, pulangkan kepada aku balik selagi aku terdaya untuk menjaga sesuatu itu.