GARANG-GIRANG

Mak kata aku garang.
Realitinya?
Entah.
Mungkin.
Dengan orang dan pada situasi tertentu je kot.
Sebabnya.
Bila dengan orang tertentu juga.
Aku boleh jadi lemah.
Weak.
Macam bateri yang lama tak dicas.
So aku perlukan charger untuk hapuskan rasa weak tu.
Tapi chargernya susah nak cari.
Sebab model lama.

Berbalik pada persoalan garang.
Kalau aku garang.
Sekejap aje.
Bila dah cool.
Lupa terus garang.
Bertukar menjadi girang.
Yang ni pun.
Orang tertentu je boleh buat aku betul-betul girang.
Dan.
Realitinya.
Orang yang boleh buat aku garang lebih ramai
Daripada orang yang boleh buat aku girang.
Tapi tak mengapa.
Sebab aku lebih suka menggirangkan orang.
Daripada buat orang garang bila berhadapan dengan aku.
Sebab ada dua kemungkinan bila orang jadi garang dengan aku.

Satu.
Aku garang balik.
Dan pada masa tu.
Orang garang tu takkan suka dengan apa yang keluar.
Daripada mulut aku.

Dua.
Aku sedih.
Sedihnya.
Macam bila tengok anak kucing terbuang mati depan mata aku.
Dan aku takkan rasa girang bila berhadapan dengan orang garang tu.

Tapi jangan risau.
Sebab selalunya.
Kemungkinan aku garang balik.
Tak berlaku.
Sebabnya.
Aku lebih suka simpan dalam.
Simpan elok-elok.
Jangan sampai ada sesiapa tahu.

Memang tak ada sesiapa tahu.
Sebab aku tak suka simpan lama.
Jadinya.
Aku akan lupakan dan maafkan.
Begitu saja.

Dengan itu.
Hidup lebih indah.
Hati lebih tenang.

Kan?